Zoekwoorden-
onderzoek

Zoek
woorden-
onderzoek

Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in het proces om hoger in google te komen. Het is eerste proces om te leren hoe je doelgroep op Google op zoek gaat naar jouw diensten. Een hovenier wil bijvoorbeeld op het zoekwoord hovenier gevonden willen worden, maar er zijn ook diverse andere manieren hoe iemand hiernaar kan zoeken. Denk bijvoorbeeld aan tuin laten aanleggen of bestaande tuin veranderen. Dit zijn diensten die een hovenier aanbiedt, maar die niet terugkomen in het zoekwoord ‘hovenier’ alleen. Het is daarom belangrijk te achterhalen op welke manieren jouw doelgroep naar jou op zoek is op Google zodat je relevante bezoekers naar jouw website kan trekken.

Zoekwoordenonderzoek is
de eerste stap in het
proces om hoger in
google te komen.
Het is eerste proces om te leren hoe je doelgroep op Google op zoek gaat naar jouw diensten. Een hovenier wil bijvoorbeeld op het zoekwoord hovenier gevonden willen worden, maar er zijn ook diverse andere manieren hoe iemand hiernaar kan zoeken. Denk bijvoorbeeld aan tuin laten aanleggen of bestaande tuin veranderen. Dit zijn diensten die een hovenier aanbiedt, maar die niet terugkomen in het zoekwoord ‘hovenier’ alleen. Het is daarom belangrijk te achterhalen op welke manieren jouw doelgroep naar jou op zoek is op Google zodat je relevante bezoekers naar jouw website kan trekken.

Hoe pak je zoekwoorden onderzoek aan

Er zijn verschillende manieren om zoekwoorden onderzoek te doen. De meest bekende is de Google zoekwoordplanner. Hier moet je tegenwoordig echter een adwords-campagne voor open hebben staan of in samenwerking zijn met een online marketing bureau wil je hier gebruik van maken.

De makkelijkste manier is om een van jouw diensten in te typen in Google. Vervolgens scroll je naar beneden en zie je dat Google een overzicht heeft staan van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat je zojuist hebt ingevuld. Hoewel je hierbij wel een overzicht krijgt waar mensen nog meer naar op zoek zijn, is het maar een beperkt overzicht en kan je niet zien hoeveel mensen ernaar zoeken.

Daarom wordt bij Rubix Creative Agency gebruik gemaakt van de SEO-tool KW Finder, waarmee je iets meer de diepte in kan gaan. Hiermee kan je meer zoekwoorden vinden, maar ook zien hoe vaak er ongeveer op het zoekwoord per maand gezocht wordt en hoe moeilijk het is om op het zoekwoord te ranken. Ook is hier in terug te vinden of het zoekwoord commercieel gezien interessant is.

Bij een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk dat je met de volgende aspecten rekening houdt:

  • De zoekintentie
  • Het zoekvolume

De zoekintentie
De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekwoord intypt in Google. Je moet ervoor zorgen dat de zoekintentie aansluit bij hetgeen jouw bedrijf biedt. Een goed voorbeeld hiervan:

Als je een bootsloperij hebt, wil je op zoekwoorden als bootsloperij, gezonken boot, boot bergen etc. gevonden worden. Je zou denken dat boot bergen een relevant zoekwoord voor de bootsloperij is. Als je echter boot bergen intypt op Google, zie je in de eerste tien resultaten echter alleen maar resultaten zijn die gaan over een veerboot naar Bergen (een plaats in Noorwegen). Ondanks dat boot bergen relevant zou kunnen zijn voor de bootsloperij, zijn de mensen die ‘boot bergen’ intypen in Google dus op zoek naar een veerboot naar Bergen toe en niet naar een bootsloperij. De zoekintentie wijkt hier dus af van de dienst die de bootsloperij aanbiedt, dus ga je er niet snel in de top tien van google resultaten mee scoren. Je moet er dus voor zorgen dat de zoekintentie past bij hetgeen jij te bieden hebt.

Het zoekvolume
Het zoekvolume is ook een belangrijk aspect bij het doen van zoekwoordenonderzoek. Het zoekvolume is een term die weergeeft hoe vaak er ongeveer per maand op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. Hiermee kan je zien of een zoekwoord het investeren waard is.

Het is een veel gemaakte fout dat er niet goed wordt gekeken naar het zoekvolume. Je kan nog zulke goede content schrijven, als er maar tien keer per maand op gezocht wordt en je daardoor maar maximaal tien mensen per maand naar je website krijgt, is dit het meestal niet waard. Daarom is het belangrijk voordat je op een bepaald zoekwoord gaat optimaliseren, je moet kijken of er ook genoeg mensen op dit zoekwoord zoeken.

Er zijn verschillende tools die het zoekvolume van een zoekwoord kunnen weergeven, zoals het KW Finder dat Rubix Creative Agency gebruikt. Deze tools geven vaak een indicatie van hoeveel keer er per maand op een zoekwoord gezocht wordt en niet een perfect accuraat cijfer. Staar je dus niet blind op de cijfers maar gebruik het om je een idee te geven.

Wil jij nou een goed zoekwoordenonderzoek voor je website laten uitvoeren? Neem dan contact op met Rubix Creative Agency. Met jarenlange kennis en ervaring weten wij precies hoe je een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert en kunnen je hierbij op de juiste weg helpen!

Interesse?

Wil je gebruik maken van onze internet marketing en webdesign dienstverlening? Dan horen wij dat graag van u. Je kunt altijd contact
met ons opnemen en dan bespreken wij onze mogelijkheden graag met jou!

    Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en het privacybeleid